Schrijf je in voor de nieuwsbrief

U bent ingeschreven voor de nieuwsbrief!

Week van de Werkstress

Verbindend werkgeverschap: waarom nu?

In onze samenleving zien we steeds meer verschillende groepen ontstaan. Denk
aan groepen mensen die zich van elkaar onderscheiden door hun generatie, culturele achtergrond, politieke overtuiging en ga zo maar door. Dat zorgt voor een mooi veelzijdig palet aan mensen, maar het kan ook verdeeldheid met zich meebrengen.

Organisaties bestaan uit verschillende groepen

De verdeeldheid in de samenleving houdt niet op bij de voordeur van de werkgever. Organisaties zijn namelijk van nature een samenstelling van verschillende groepen. En elk van deze groepen heeft zijn eigen kenmerken, belangen, prioriteiten en perspectieven. Hieronder geven we een aantal voorbeelden:

> Organisatorische verschillen
Binnen elke organisatie zijn taken, rollen en verantwoordelijkheden verdeeld over verschillende functies, teams en afdelingen. Dit kan leiden tot verschillen in prioriteiten en doelstellingen. Bijvoorbeeld, de verkoopteams kunnen gericht zijn op het maximaliseren van winst, terwijl de afdeling klantenservice focust op het bieden van uitstekende
service aan klanten en klanttevredenheid. Dit is belangrijk omdat beide teams moeten bijdragen aan dezelfde organisatiedoelen.

> Culturele verschillen
Verschillen in achtergrond en cultuur kunnen begrip en samenwerking soms bemoeilijken. Binnen een organisatie kunnen er bijvoorbeeld arbeidsmigranten zijn die zich moeten aanpassen aan een nieuwe werkcultuur en -omgeving. Daarnaast kan een verandering van voertaal, bijvoorbeeld van Nederlands naar Engels, communicatie uitdagender maken. Deze verschillen kunnen ervoor zorgen dat communicatie in uiteenlopende culturen en talen verkeerd wordt begrepen of anders wordt geïnterpreteerd. Naast taalverschillen kunnen ook andere culturele aspecten een rol spelen, zoals andere feestdagen die worden gevierd, onbekendheid met de zakelijke etiquette of omgaan met hiërarchie en
autoriteit.

> Politieke en ideologische verschillen
Niet iedereen heeft dezelfde politieke en ideologische overtuiging. Denk aan verschillen op het gebied van diversiteit en inclusie, klimaatbeleid en migratie. Deze verschillen kunnen ook op de werkvloer invloed hebben. Bijvoorbeeld op hoe medewerkers denken over maatschappelijke kwesties, bedrijfsbeleid en zelfs de missie en visie van de organisatie. Politieke of ideologische overtuigingen kunnen leiden tot gepassioneerde discussies waar niks mis mee is, maar ze kunnen soms ook zorgen voor spanningen binnen teams of tussen collega's. Collega’s kunnen botsen als sommigen geloven dat diversiteitstraining essentieel is voor inclusie op de werkplek, terwijl anderen het zien als politiek correct en niet nodig. Ook over het standaard aanbieden van vegetarische maaltijden in het bedrijfsrestaurant kunnen de meningen verschillen.

> Generatieverschillen
De meeste organisaties hebben medewerkers uit verschillende generaties, zoals de babyboomers, Generatie X, millennials en Generatie Z. Elke generatie heeft verschillende waarden, voorkeuren en verwachtingen als het gaat om zaken als leiderschap, flexibiliteit, persoonlijke doelen en werk-privébalans. Denk bijvoorbeeld aan het verplicht op kantoor werken versus het zelf bepalen wanneer je werkt. Of aan de inzet van de laatste technologieën op het gebied van remote werken.

De negatieve impact van verschillen

De verscheidenheid in mensen is een verrijking voor je organisatie, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Doordat de verschillende groepen binnen
je organisatie ook verschillende doelen en belangen kunnen hebben, kan verdeeldheid ontstaan die het samenwerken aan gemeenschappelijke doelen belemmert. Dit heeft een negatieve impact op het wij-gevoel en beïnvloedt uiteindelijk de prestaties van je organisatie. Daarom is het zo belangrijk dat je als werkgever deze verdeeldheid weet om te buigen naar eenheid in je organisatie. van verdeeldheid naar

Eenheid op de werkvloer

Goed werkgeverschap gaat verder dan alleen het creëren van een hechte gemeenschap binnen je organisatie. Het gaat ook om het bieden van
goede arbeidsvoorwaarden, persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden én
een werkklimaat waarin ruimte is voor de uiteenlopende prioriteiten van verschillende groepen op dezelfde plek. Door hierin uit te blinken, onderscheid je jezelf op de arbeidsmarkt en trek je talent aan dat bijdraagt aan de groei en innovatie van je bedrijf.

Van ik naar wij: de sociale identiteitstheorie als bewezen perspectief voor verbindend werkgeverschap
De uitdagingen die voortkomen uit verschillen tussen generaties, functies, rollen en andere factoren kunnen leiden tot verdeeldheid binnen teams. De sociale identiteitstheorie (SIT) kan als leidraad dienen om jou, als werkgever, te helpen deze verdeeldheid te overbruggen en te zorgenvoor een sterke eenheid binnen je organisatie (bron: whitepaper Randstad over verbindend werkgeverschap)