De rol van sociale media bij werkstress. Hoe ga je ermee om?
01-07-2024
01-07-2024
Sociale media is er! Je vindt er veel informatie én inspiratie. Ze bieden letterlijk toegang tot de hele wereld en zijn vast onderdeel geworden van het dagelijks leven. Je blijft gemakkelijk in contact met je collega’s, je zakelijk netwerk, familie en vrienden, de afstand tot elkaar voelt daardoor kleiner.
Maar…… er zit natuurlijk ook een keerzijde aan.
De stroom aan informatie kan ervoor zorgen dat je je overweldigd voelt, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wat is goede informatie en wat niet? Heb je misschien belangrijke informatie gemist? Heb je wel alles gelezen wat er te lezen is over jouw vakgebied? En kies je dan de juiste informatie om te gebruiken?
De verhalen en ervaringen van anderen gaan bijna altijd over succesverhalen. Ook negatieve ervaringen hebben vaak een positieve boodschap over bijvoorbeeld persoonlijke groei. Als je continu geconfronteerd wordt met de positieve boodschap van anderen kan dat leiden tot (werk)stress. Het geeft druk om te voldoen aan het ideaalplaatje van de sociale media. Het lijkt niet meer oké om soms gewoon te balen en dit niet om te kunnen zetten in iets prachtigs. Om niet de beste te zijn en weken of zelfs maanden te hebben waarin je leven zijn gewone gangetje gaat zonder persé grote successen te halen.
Het linken met collega’s op sociale media als Facebook of Instagram is leuk, je krijgt een kijkje in hun leven buiten het werk. Maar het kan ook zorgen voor druk, hoor je er wel bij als je niet met alle collega’s een link hebt? Ben je niet vergeten om alles te liken en af en toe ergens leuk op te reageren? En ook hier geldt dat vooral de goede berichten worden geplaatst. De ruzie thuis of even krap zitten aan het einde van de maand wordt niet gedeeld. Daardoor kun je het gevoel krijgen dat anderen het beter voor elkaar hebben dan jezelf.
Wat kun je doen om te voorkomen dat sociale media met jou aan de haal gaan? De vraag is of de werkgever hier een taak in heeft? Het gaat er vooral om hoe de werknemer om gaat met sociale media. De een gaat er effectief mee om de ander kan zich laten leiden door allerlei informatie en sociale druk. De werkgever heeft wel een verantwoordelijkheid in het signaleren en voorkomen van werkstress en zou zich moeten realiseren dat sociale media daar een belangrijke invloed op kan hebben.
Wij pleiten er voor dat sociale media meer aandacht krijgt in workshops en/of een voorlichtingscampagne over werkstress. Maak als werkgever richtlijnen die je medewerkers kunnen helpen. En vooral: maak het bespreekbaar.